تعمیرات سخت افزار شبکه

تعمیرات تجهیزات شبکه

تعمیرات تجهیزات شبکه

شبکه ی کامپیوتری یا رایانه‌ای (به طور خلاصه شبکه) مجموعه ای از کامپیوترها و دستگاه‌هایی است که توسط کانال‌ های ارتباطی به هم وصل شده‌اند. شبکه رایانه ای ارتباط میان کاربران را آسان کرده و به آنها اجازه می دهد تا منابع و اطلاعات خود را از طریق دستگا ه های متصل شده به هم به اشتراک بگذارند. اینکه کامپیوترها مستقل از هم هستند یعنی هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی جدا از هم بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تاثیرگذار نیست.
متصل بودن کامپیوترها یعنی به طور فیزیکی توسط مثلأ کابل، فیبر نوری، ماهواره‌ها و… به هم وصل می‌باشند. شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست. برای داتشن یک شبکه نیازمند دست کم ۳ رایانه متصل به هم هستیم. شبکه‌های رایانه‌ای را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد:

  • ارتباط آسان: افراد می‌توانند به آسانی با ایمیل، اتاق گفتگو،تلفن، تلفن تصویری و ویدئو کنفرانس،با هم از طریق شبکه در ارتباط باشند.
  • اشتراک گذاری سخت‌افزارها: در یک محیط شبکه‌ای، هر کامپیوتر در شبکه می‌تواند به منابع سخت‌افزاری در شبکه دسترسی داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند؛ مانند چاپ یک سند به وسیله چاپگری که در شبکه به اشتراک گذاشته شده‌است.
  • اشتراک گذاری پرونده‌ها، داده‌ها و اطلاعات: هر کاربر مجاز می‌تواند دسترسی به داده‌ها و اطلاعاتی که بر روی رایانه‌های دیگر موجود در شبکه، ذخیره شده‌است داشته باشد. این قابلیت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات از مهمترین ویژگی های بسیاری از شبکه هاست.
  • اشتراک گذاری نرم‌افزارها: کاربران متصل به شبکه، می‌توانند دسترسی به برنامه‌های کاربردی موجود روی کامپیوترهای راه دور داشته باشند و آن ها را اجرا کنند.

شبکه ها دارای دو نوع هستند: محلی یا Local Area Network, LAN  که از لحاظ محیط، محدود می باشد مثل سایت آموزشی یک دانشگاه و شبکه گسترده یا Wide Area Network, WAN که محدود به منطقه خاصی نیستند، مانند شبکه های بانکی.

هر شبکه دارای قطعات سخت افزاری است که وظیفه اصلی اتصال و راه اندازی را بر عهده دارند. این تجهیزات را می توان به دو گروه تقسیم کرد: تجهیرات فعال(اکتیو) و غیر فعال(پسیو) شبکه. از جمله تجهیزات فعال می توان به کارت شبکه  (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری (Media Convertor)و پرینت سرور (Print server) که نیاز به اتصالات الکتریکی برق دارند، اشاره کرد. از تجهیزات غیر فعال، کابل های شبکه (مسی، فیبر نوری)، اتصالات کابل های مسی، اتصالات فیبر نوری،  کانال و تراکینگ، رک و متعلقات را نام برد.

با توجه به موارد گفته شده می توان به اهمیت این نوع شبکه ها پی برد که حفظ و نگهداری آن بسیار حائز اهمیت بوده از این رو اگر با خرابی یا مشکلی مواجه شود لزوم بررسی دقیق و عیب یابی آن برا رفع هرچه سریعتر آن آشکار می شود.

از جمله مشکلاتی که برای سخت افزار شبکه ها پیش می آید قطع یا کند شدن می باشد که مربوط به نرم افزار یا سخت افزار می باشد. یکی از از اجزای اصلی شبکه کارت شبکه یا NIC می باشد که  وظيفه اصلی آن اتصال فيزيكی يك كامپيوتر به شبكه است تا امكان مبادله اطلاعات برای آن فراهم شود. این کارت باید با رسانه یا محیط انتقال شبکه مطابقت داشته باشد یعنی نوع کابلی که از آن استفاده می شود که در صورت بروز مشکل در این زمینه اگر اشکال از کارت شبکه نباشد یکی از احتمالات کابل اتصالی و نوع آن باشد. دستگاه سوئیچ نیز که به منظور جلوگیری از تداخل تبادل اطلاعات است یکی دیگر از اجزای سخت افزاری شبکه می باشد که در صورت بروز مشکل در آن یا پورتهای آن منجر به اختلال کار شبکه خواهد شد.روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN  استفاده می گردد. یکی از دلایل مهم استفاده از روتر ، یک شبکه نیاز دارد به چندین شبکه دیگر متصل باشد( اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور ). نکار یکه روترها انجام می دهند، ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر است در واقع وقتیکه یک شبکه بزرگ باشد و هر قسمت از آن دارای یک گستره ای از IPهای متفاوت باشد از روتر استفاده می شود تا بین این قسمت ها ارتباط برقرار کند زیرا در صورت نبودن روتر امکان این اتصال وجود ندارد بینابرین خرابی در این قسمت بسیار مشکل ساز می شود. مودم هم از حمله لولزمی است که کاربر با آن به اینترنت متصل می شود و خب بروز مشکل از طریق این دستگاه نیز یکی از عوامل عدم اتصال است. وبسیاری مشکلات دیگری که می تواند در نتیجه اختلال در اجزا باشد.

برای رفع هر گونه مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در شبکه می توانید با مجتمع ملی پایتخت تماس بگیرید. این مرکز با داشتن کارشناسان متخصص در امور سخت افزاری نسبت به عیب یابی و رفع مشکل شما در اسرع وقت در دسترس شماست.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۰۴۲۰۲

آدرس:تهران-میدان انقلاب-کارگرشمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-پلاک۹۸-واحد۳
۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹—–۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱